«ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ»
Τη χρονιά που πέρασε, 2014/2015, με την ομάδα φιλαναγνωσίας του 4ου ΓΕΛ Βέροιας θελήσαμε να κινηθούμε σε δύο άξονες :
α. αυτόν της ανάγνωσης και προσέγγισης του έργου του λογοτέχνη από τη Θεσ/νίκη Περικλή Σφυρίδη και
β. να ξεκινήσουμε ένα πειραματικό ταξίδι στα μονοπάτια της δημιουργικής γραφής, με καθοδηγητή τον κ. Ταχματζίδη.
Έτσι, μοιράσαμε τις συναντήσεις της ομάδας σε δύο μέρη, ώστε όλοι οι μαθητές, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, να αγαπήσουν την τέχνη του λόγου. Μελετήσαμε, λοιπόν, αρκετά διηγήματα του Περικλή Σφυρίδη, του οποίου το έργο είναι έντονα βιωματικό. Οι μαθητές δανείζονταν εκ περιτροπής κάποια βιβλία του, τα μελετούσαν, συμπλήρωναν το σχετικό δελτίο ανάγνωσης και στην επόμενη συνάντηση σχολίαζαν τα κείμενα.
Στη συνέχεια ‚οι μαθητές γνώρισαν πιο σφαιρικά το έργο του μέσα από παρουσίαση με powerpoint της καθηγήτριας Ε. Σαρηγιαννίδου, της ζωής και του έργου του, για να κατανοήσουν καλύτερα τον τρόπο γραφής του, την επιλογή των θεμάτων του και, ίσως, τις όποιες εμμονές του. Για το τέλος του α΄ κύκλου σχεδιάσαμε και προσκαλέσαμε τον ίδιο τον συγγραφέα να μας επισκεφτεί στο σχολείο, ωστόσο εξαιτίας προβλήματος υγείας στην οικογένειά του, εμποδίστηκε η επίσκεψή του .
Παράλληλα, τα παιδιά που ολοκλήρωναν την ανάγνωση των διηγημάτων του παραπάνω συγγραφέα, δανείζονταν βιβλία διαφόρων συγγραφέων από τις προσωπικές βιβλιοθήκες των καθηγητών της ομάδας ή από αυτά που υπήρχαν στις βιβλιοθήκες του γραφείου των καθηγητών του σχολείου μας, ανάλογα πάντα με τις προσωπικές τους αναγνωστικές προτιμήσεις.
Στο β΄ σκέλος του προγράμματός μας, οι μαθητές , ήδη από την αρχή της σύστασης της ομάδας, κλήθηκαν να χωριστούν σε τριάδες ή τετράδες και να αποπειραθούν να φανταστούν και να σκιαγραφήσουν τους ήρωες που θα επέλεγαν για να ξεκινήσουν τη συγγραφή μιας δικής τους ιστορίας, που όλοι μαζί θα προχωρούσαν λίγο λίγο. ΄Ετσι, κάθε μαθητής, αφού τέθηκαν οι πρώτες βάσεις – επιλογή θέματος, χώρου, χρόνου – πρόσθετε το κείμενο που ήθελε στο προφίλ της ομάδας που ανοίχτηκε σε σχετική ιστοσελίδα. Το έργο, βέβαια, αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο σχολικό έτος.
Στο τέλος των συναντήσεών μας, 22 Απριλίου 2015, ταξιδέψαμε, με την ομάδα φιλαναγνωσίας και με άλλα δύο προγράμματα του σχολείου μας, στη Θεσσαλονίκη, όπου επισκεφτήκαμε το Μέγαρο Μουσικής, ξεναγηθήκαμε και στα δύο κτίριά του και παρακολουθήσαμε για μισή περίπου ώρα την πρόβα της εκδήλωσης για την ποιήτρια Κική Δημουλά σε μουσική Γ. Καζαντζή. Κατόπιν, μεταβήκαμε στην ίδια πάντα περιοχή, στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, όπου ξεναγηθήκαμε στην έκθεση που αφορά στη ζωή και το έργο του θεσσαλονικιού συγγραφέα Γιώργου Ιωάννου. Εκεί, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σε βιντεοπροβολή τον ίδιο τον συγγραφέα, να μάθουμε για το έργο του από την υπεύθυνη κ. Καρυπίδου και να ξεναγηθούμε στον γύρω χώρο όπου εκτίθενται τα προσωπικά αντικείμενα, έπιπλα και βιβλία του συγγραφέα. Μετά την ξενάγηση, ο μαθητής Θάνος Βαρακλής διάβασε ένα σύντομο έργο του συγγραφέα μπροστά στην ομάδα μας και μια ακόμη ομάδα μαθητών από Γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης. Στο τέλος οι μαθητές απάντησαν σε σχετικές ερωτήσεις πάνω στο έργο.
Με όλα τα παραπάνω, οι μαθητές μας παρακινήθηκαν να διαβάσουν, να σκεφτούν και να εκφραστούν σε θέματα σχετικά με τα έργα που συνάντησαν αυτή τη χρονιά, αντάλλαξαν εντυπώσεις αλλά και βιβλία με τους συμμαθητές τους και καλλιέργησαν το ομαδικό πνεύμα και τη συνεργασία.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές: Σουσάνα Βασιλειάδου, Ελισάβετ Σαρηγιαννίδου, Δημήτρης Ταχματζίδης, Αικατερίνη Τζίμα