• Covid 19 — Οδηγίες
    Οδηγίες για την αντιμετώπιση του Covid-​19Read more

Μαθησιακές Δυσκολίες

books-2Η μάθηση είναι μια σύνθετη λειτουργία στην οποία εμπλέκονται τόσο ο μαθητής και οι γονείς του όσο και το εκπαιδευτικό σύστημα και οι καθηγητές που εργάζονται σε αυτό.Με την εισαγωγή του παιδιού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο, Λύκειο) οι γονείς καλούνται να ανταποκριθούν από τη μια στις μεγάλες εκπαιδευτικές απαιτήσεις του σχολείου και από την άλλη στην εφηβεία του παιδιού τους, η οποία αφορά αλλαγές τόσο στην ψυχολογία όσο και στη συμπεριφορά του.Γι? αυτό το λόγο ουσιαστικό είναι να τονίσουμε τους τρόπους με τους οποίους οι γονείς θα μπορούσαν να ενισχύσουν και να βελτιώσουν τη μαθησιακή επίδοση και απόδοση του παιδιού τους.

Το θέμα της σχολικής επίδοσης και της μελέτης στο σπίτι πολλές φορές αποτελεί θέμα διαμάχης και συγκρούσεων ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά. Οι γονείς δεν είναι σχεδόν ποτέ ευχαριστημένοι από τους βαθμούς του παιδιού ή από το χρόνο που μελετά. Από την άλλη ο έφηβος έχει από τη μια να αντιμετωπίσει τις αλλαγές της εφηβείας που είναι ιδιαίτερα έντονες και από την άλλη το άγχος της σχολικής επίδοσης και της αναγνώρισης μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται πολύ συχνά καβγάδες και εντάσεις ή οι γονείς να ωθούνται σε συμπεριφορές που χαρακτηρίζονται από υποσχέσεις και δώρα που θα δώσουν στα παιδιά τους αν αυτά τους φέρουν έναν καλό έλεγχο.

Η μελέτη ευθύνη του μαθητή

Οι γονείς θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι ο έφηβος έχει πλέον φτάσει σε μια ηλικία κατά την οποία η μελέτη είναι ένα προσωπικό θέμα που σχετίζεται με τους στόχους, τις προσωπικές του επιλογές και ανάγκες. Επομένως πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι υπό πίεση κανείς δεν μπορεί να κάνει τον άλλο να κάνει κάτι που δε θέλει και ότι όταν αυτό συμβαίνει συνήθως τα αποτελέσματα είναι αρνητικά.

Ρόλος γονέων

Αντίθετα αυτό που θα πρέπει να απασχολεί τους γονείς είναι να προσφέρουν το κατάλληλο υποστηρικτικό περιβάλλον στο σπίτι και να είναι παρόντες σε περίπτωση που το παιδί τους χρειαστεί είτε για βοήθεια στη μελέτη είτε για συναισθηματική στήριξη. Τέλος σημαντικότατο είναι να μη προβάλλουμε τις δικές μας επιθυμίες και προσδοκίες στα παιδιά και να τους δίνουμε τη δυνατότητα να αποδεικνύουν ότι μπορούν να είναι υπεύθυνα για τους εαυτούς τους και τις επιλογές τους.

Χώρος μελέτης

Προσπαθήστε να διαμορφώσετε ένα χώρο στο σπίτι όπου το παιδί θα έχει τη δυνατότητα να μελετά ήσυχο και χωρίς να διασπάται η προσοχή του.

Φροντίστε αυτός ο χώρος να έχει καλό φωτισμό και να είναι κοντά τα βοηθήματα που μπορούν να ενισχύσουν τη σχολική μάθηση (υπολογιστής, χάρτες, λεξικά, εγκυκλοπαίδειες).

Στόχοι

Οι μαθητές καλό είναι να θέτουν στόχους σχετικά με τη μαθησιακή διαδικασία, τους οποίους θα προσπαθήσουν να επιτύχουν. Οι στόχοι αυτοί θα έχουν σχέση με τη βελτίωση της επίδοσής τους σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και την προσπάθειά τους να μην αφήνουν κενά και απορίες στα μαθήματά τους.

Πρόγραμμα

Φτιάξτε με τα παιδιά ένα ημερήσιο λεπτομερές πρόγραμμα, που του υποδεικνύει τι έχει καθημερινά να κάνει.

Χρησιμοποιήστε ένα πίνακα όπου το παιδί θα καταγράψει τα καθημερινά σχολικά του μαθήματα και τις εξωσχολικές του δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να ξέρει ακριβώς τι έχει να κάνει κάθε μέρα και ώρα.

Με τον καιρό με τη βοήθεια του προγράμματος αυτού ο μαθητής θα είναι σε θέση να γνωρίζει πόση ώρα της ημέρας χρειάζεται να αφιερώσει σε κάθε δραστηριότητα και στη μελέτη του.

Καθορίστε μαζί με το παιδί σας τις προθεσμίες που έχει κάθε εργασία που έχει να κάνει και προσπαθήστε να είστε συνεπείς.

Κατανείμετε τον συνολικό χρόνο μελέτης σε δίωρα με ενδιάμεσα διαλείμματα των 15 έως 30 λεπτών.

Τα διαλείμματα βοηθούν το παιδί να ξεκουραστεί και να ανασυγκροτήσει τη σκέψη του.

Γενικότερα προσπαθήστε να βοηθήσετε το παιδί σας να δομεί και να οργανώνει την εργασία του, για να μην πελαγώνει.

Αγχος

Είναι καλό να γνωρίζουμε πως το άγχος είναι μεταδοτικό, οπότε αρχικά θα πρέπει να διαχειριστείτε το δικό σας άγχος για να μπορέσετε στη συνέχεια να βοηθήσετε το παιδί σας να το ξεπεράσει.

Όταν το παιδί είναι ιδιαίτερα αγχωμένο προσπαθήστε να επικοινωνήσετε μαζί του, ακούστε το προσεκτικά και πείτε του λόγια ενθάρρυνσης.

Μη ξεχάσετε ότι τα περισσότερα προβλήματα οφείλονται στην έλλειψη επικοινωνίας.

Προσπαθήστε να μη ωθήσετε το παιδί σε στείρο κυνήγι του βαθμού που θα το οδηγήσει σε μια ανταγωνιστική συμπεριφορά.

Οδηγίες συμπεριφοράς και στάσης

Μη κρίνετε. Μη σχολιάζετε το πόσο και το πώς μελετά, μην κάνετε υπολογισμούς και προβλέψεις για την επίδοσή του, μη συγκρίνετε με άλλα παιδιά ή με τον εαυτό σας στο παρελθόν ή με τα αδέρφια του.

Το καλύτερο είναι να συγκρίνεται το παιδί σας με τον ίδιο του τον εαυτό. Δηλαδή να παρατηρείτε πώς ξεκίνησε το παιδί και ποια είναι η πορεία του στη συνέχεια.

Θέστε όρια σαφή και καθορισμένα, μετά από συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με το τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν. Βέβαια θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι κάθε σύστημα διαθέτει τους δικούς του κανόνες. Επομένως κάτι που είναι αποδεκτό στο σπίτι μπορεί να μην επιτρέπεται στο χώρο του σχολείου. Γι? αυτό απαραίτητη είναι η συνεργασία των γονέων με το σχολείο.

Δώστε χρόνο στα παιδιά σας για να δείτε τα αποτελέσματα της δουλειάς τους, χαμογελάτε και συζητάτε συχνά μαζί τους για το τι γίνεται στο σχολείο και στην τάξη, κυρίως όταν τελειώνει η εβδομάδα.

Ιδιαίτερα θα πρέπει να δείξουμε υπομονή και αναμονή για θετικά αποτελέσματα στους μαθητές που φοιτούν στην Α? γυμνασίου και στην Α? Λυκείου, καθώς η αλλαγή της σχολική βαθμίδας ενέχει ιδιαίτερες δυσκολίες.

Μην κάνετε εσείς τις εργασίες των παιδιών σας. Δική σας δουλειά είναι να τα βοηθάτε και να τα υποστηρίζετε και όχι να δουλεύετε στη θέση τους.

Σχέση γονέων και σχολείου

Να πηγαίνετε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο σχολείο και να συζητάτε με τους καθηγητές του παιδιού.

Πριν τη συνάντηση με τους καθηγητές, ρωτήστε το παιδί σας αν υπάρχουν ζητήματα που θα ήθελε να συζητήσετε μαζί τους.

Φροντίστε να έχετε προετοιμάσει μια λίστα με τα ερωτήματα που θέλετε να θέσετε και ξεκινήστε με τα πιο σημαντικά.

Ακούστε προσεκτικά όσα έχουν να σας πουν οι καθηγητές και διατηρήστε την ηρεμία και την ψυχραιμία σας, ακόμα και αν νιώσετε εξοργισμένοι.

Ζητήστε από τους καθηγητές να σας προτείνουν τι μπορείτε να κάνετε στο σπίτι για να βελτιώσετε τη μαθησιακή επίδοση και συμπεριφορά του παιδιού

Πρακτικές οδηγίες για τα σχολικά μαθήματα

Για την ενίσχυση τόσο της αναγνωστικής ικανότητας όσο και της κατανόησης των κειμένων μπορεί ο γονιός να κάνει τα εξής:

Πρώτα διαβάζει το παιδί με το δικό του ρυθμό το κείμενο.

Εξηγούμε το νόημα των λέξεων που δεν ξέρει το παιδί.

Στη συνέχεια χωρίζουμε το κείμενο στις παραγράφους του.

Προσπαθούμε να βρούμε έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο του κειμένου ο οποίος να είναι σύντομος και περιεκτικός.

Συζητούμε τον τρόπο ανάπτυξης-​αφήγησης του κειμένου.

Θέτουμε συγκεκριμένες ερωτήσεις για να εξετάσουμε το βαθμό κατανόησης του κειμένου (που-​ποιος-​πότε-​πώς-​γιατί).

Συζητούμε για τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας και με συγκεκριμένα παραδείγματα κάνουμε κατανοητή τη χρήση τους.

Προσπαθούμε προφορικά να ενώσουμε τους πλαγιότιτλους που έχουμε φτιάξει σε συνεχή λόγο για να πούμε την περίληψη του κειμένου.

Σχετικά με τη βελτίωση του γραπτού λόγου:

Πρέπει να γίνεται συνεχής επανάληψη και πρακτική άσκηση στους γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες.

Το παιδί πρέπει να δουλέψει αρχικά στη σύνθεση και σωστή διατύπωση της πρότασης.

Έπειτα θα πρέπει γονείς και παιδιά να εργαστούν σχετικά με τη δομή μιας παραγράφου. Θα παίρνουν διάφορες παραγράφους και το παιδί θα προσπαθεί να τη διαχωρίσει στη θεματική πρόταση, στις λεπτομέρειες και στην κατακλείδα.

Μπορεί στη συνέχεια να γίνει προσπάθεια να γράψει μια παράγραφο για ένα θέμα ή ανάλογα με τη μαθησιακή δυσκολία που αντιμετωπίζει να την αναφέρει προφορικά.

Επίσης σημαντικό είναι με πολλές ασκήσεις και παραδείγματα τα παιδιά να κατανοήσουν και να κατακτήσουν τους διάφορους τρόπους ανάπτυξης μιας παραγράφου.

Μαθαίνουμε στο παιδί να δουλεύει με σχεδιαγράμματα. Συζητάμε πρώτα το θέμα, τις ιδέες και τον τρόπο ανάπτυξης τους. Στη συνέχεια καταγράφουμε το σχεδιάγραμμα της έκθεσης και έπειτα το παιδί επιχειρεί να την αναφέρει σε συνεχή λόγο.

Κάνουμε πολλές λεξιλογικές ασκήσεις: με συνώνυμα, αντώνυμα, παράγωγες λέξεις, ετυμολογικές.

Προτρέπουμε το παιδί να χρησιμοποιεί και τον υπολογιστή με τον ορθογράφο όπου μπορεί να συντάσσει την εργασία του διορθώνοντας παράλληλα τα ορθογραφικά του λάθη.

Ενισχύουμε τη διαδικασία της αυτοδιόρθωσης: επισημαίνουμε το λάθος και αφήνουμε το παιδί να προσπαθήσει να το λύσει.

Για την ορθογραφία οι δύσκολες λέξεις καλό είναι να καταγράφονται σε καρτέλες, κατά προτίμηση σε ομάδες ή κατηγορίες και να εξασκούνται με ασκήσεις. Συχνή επανάληψη των ορθογραφικών κανόνων.

Να χρησιμοποιούνται προτάσεις με παραδείγματα για τους γραμματικούς κανόνες και γραμματικές ασκήσεις για την εμπέδωση τους.

Στα θεωρητικά μαθήματα, όπως είναι η Ιστορία, η Γεωγραφία, τα Θρησκευτικά, κτλ. επιμερίστε το μάθημα σε μικρότερα κομμάτια και αναλύστε το με ερωτήσεις. Φροντίστε ο μαθητής να το έχει κατανοήσει και να μην έχει απορίες. Κάντε ένα σχεδιάγραμμα με τα κυριότερα σημεία του μαθήματος τα οποία το παιδί πρέπει να θυμάται. Χρησιμοποιήστε εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης για να εξετάσετε το βαθμό κατανόησης και απομνημόνευσης του μαθήματος, όπως: ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κενών, αντιστοίχισης και σωστού-​λάθους. Ενισχύστε τη μάθηση κάνοντας χρήση και άλλων οπτικό-​αισθητηριακών ερεθισμάτων, όπως χάρτες, εικόνες, εγκυκλοπαίδειες.

Στο μάθημα της Έκθεσης-​Έκφρασης αξιοποιήστε ιδιαίτερα τις γλωσσικές και λεξιλογικές ασκήσεις του βιβλίου και προσπαθήστε να βρείτε και άλλες για να βοηθήσετε το παιδί. Δουλέψτε με το παιδί ιδιαίτερα, σχετικά με τη δομή και τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου. Βοηθήστε το να καταλάβει τη δομή μιας έκθεσης, δουλεύοντας με σχεδιαγράμματα. Μπορείτε να βρίσκετε ένα θέμα έκθεσης, να εργάζεστε μαζί με το παιδί στην παραγωγή ιδεών και στη συνέχεια να το βοηθάτε στην ανάπτυξή του με επιχειρήματα. Στην αρχή η διαδικασία αυτή καλό είναι να γίνεται προφορικά και στη συνέχεια αφού το παιδί έχει καταλήξει και έχει δημιουργήσει το σχεδιάγραμμά του με τις ιδέες και τα επιχειρήματα που θα χρησιμοποιήσει στον πρόλογο, στο κυρίως θέμα και στον επίλογο να αρχίζει την καταγραφή της έκθεσης. Τέλος τονίζουμε πόσο σημαντική είναι η συνοχή γραπτού κειμένου γι΄ αυτό πολύ σημαντική είναι η χρήση των συνδετικών λέξεων. Αν παρατηρήσουμε ότι ο μαθητής εξακολουθεί να κάνει ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, κάνουμε το Σαββατοκύριακο μια επανάληψη στους βασικούς ορθογραφικούς και γραμματικούς κανόνες.

Στα Αρχαία Ελληνικά πάντα θα δίνετε έμφαση στην κατανόηση του κειμένου με ερωτήσεις ανάπτυξης αλλά και ερωτήσεις κλειστού τύπου. Επιπλέον ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι λεξιλογικές ασκήσεις του βιβλίου και κυρίως αυτές που ασχολούνται με την ετυμολογία και την παραγωγή λέξεων. Προσπαθούμε κάθε Σαββατοκύριακό να κάνουμε επανάληψη στην Γραμματική με ασκήσεις χρονικών και εγκλητικών αντικαταστάσεων, αλλά και κλίσεις ουσιαστικών, αντωνυμιών και επιθέτων. Με αυτό τον τρόπο ο μαθητής θυμάται αυτά που έχει διδαχτεί και καλύπτει τα όποια κενά έχει. Προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε τους σημαντικότερους συντακτικούς κανόνες που συναντά το παιδί στις ασκήσεις και στα κείμενά του σε ένα τετράδιο για να έχει τη δυνατότητα να τους βρίσκει συγκεντρωμένους ανά πάσα στιγμή.

Στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας αποφεύγουμε ερωτήσεις του τύπου «Τι κατάλαβες από το κείμενο που μόλις διάβασες;» και χρησιμοποιούμε κυρίως ερωτήσεις που ελέγχουν την κατανόηση του κειμένου, όπως: «Ποιος είναι ο βασικός ήρωας;», «που;», «πότε;», «πώς;», «τι κάνει;», «γιατί;», «με ποιο σκοπό;», «ποια είναι τα αποτελέσματα;». Σημαντικό επίσης είναι ο μαθητής να κατανοήσει με διάφορα παραδείγματα τα διάφορα κειμενικά είδη που θα συναντήσει, αλλά και τα βασικά εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται. Για άλλη μια φορά τονίζουμε ότι καλό θα ήταν αυτά τα εκφραστικά μέσα να είναι συγκεντρωμένα σε κάποιο τετράδιο για να μπορεί το παιδί να τα βρίσκει. Επίσης προσπαθούμε να δείξουμε στο παιδί ότι πολλά από τα εκφραστικά μέσα και τρόπους που χρησιμοποιούμε στα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας τα χρησιμοποιούσαν και οι αρχαίοι συγγραφείς. Με αυτό τον τρόπο ενισχύουμε την κατανόηση τους στο αρχαίο κείμενο και τους βοηθάμε να αντιληφθούν την αδιάλειπτη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας. Τέλος ενθαρρύνουμε τη συναγωγή συμπερασμάτων και την πρόβλεψη των αποτελεσμάτων-​συνεπειών, καθώς με αυτό τον τρόπο ενισχύουμε τη λογικο-​συμπερασματική σκέψη του μαθητή.

Στα πρακτικά μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία) πρώτα απ? όλα βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί έχει κατακτήσει τις τέσσερις πράξεις. Αν έχει κενά στο συγκεκριμένο τομέα δουλεύουμε κάποιες ώρες με ασκήσεις και προβλήματα για να το αντιμετωπίσουμε. Πρέπει να ωθούμε τα παιδιά και σε αυτά τα μαθήματα να κατανοούν και να γνωρίζουν τη θεωρία, η οποία σε επίπεδο διαγωνισμάτων-​πανελληνίων θα τους είναι απαραίτητη. Δεν αρκεί ο μαθητής να είναι καλός στην επίλυση προβλημάτων, θα πρέπει να είναι ικανός και να αιτιολογεί τον μηχανισμό επίλυσης που επέλεξε. Αν το παιδί έχει κάποια κενά ή δυσκολίες στα συγκεκριμένα μαθήματα όταν θα υπάρχει διαθέσιμος χρόνος τον αφιερώνουμε να κάνουμε έξτρα ασκήσεις και εξάσκηση ώστε αυτά να αντιμετωπιστούν.

Στα ξενόγλωσσα μαθήματα πάντα κάνουμε επανάληψη και εξετάζουμε την κατάκτηση του λεξιλογίου και των γραμματικών φαινομένων. Βοηθάμε το παιδί στην έκθεση πάλι με τη χρήση σχεδιαγράμματος και δουλεύουμε την κατανόηση των κειμένων και με ερωτήσεις κλειστού τύπου (πολλαπλής επιλογής).

Οδηγίες για τη μελέτη παιδιών που έχουν το σύνδρομο ΔΕΠΥ

Βάλτε στόχους και αριθμήστε, με σειρά προτεραιότητας, τι έχουν να κάνουν τα παιδιά μέσα στην τάξη

Οι όροι και οι στόχοι που βάζετε θα πρέπει να είναι μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του παιδιού

Οι οδηγίες θα πρέπει να δίνονται στο μαθητή γραπτά και προφορικά

Χωρίζουμε τις εργασίες του μαθητή σε επιμέρους τμήματα, ώστε να παίρνουν τη μορφή μικρότερων ενοτήτων

Οτιδήποτε έχει να κάνει να είναι δομημένο με κατανοητό τρόπο και να συνοδεύεται από ξεκάθαρες οδηγίες

Αποφεύγετε τις ερωτήσεις με πολλά σκέλη. Σύντομες ερωτήσεις με απλουστευμένη γλώσσα

Να παρουσιάζει τις εργασίες του σε μορφή σχεδιαγράμματος ή σημειώσεων

Δώστε του το χρόνο για να ολοκληρώσει την εργασία του

Πάντα θα του εξηγείτε τι ακριβώς έχει να κάνει

Χρησιμοποιείται λέξεις-​κλειδιά

Χρησιμοποιήστε διάφορα ερεθίσματα (χάρτες)

Γενικότερα

Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι τα παιδιά πρέπει συνεχώς να εξασκούνται τόσο στην αναγνωστική διαδικασία όσο και στην γραπτή έκφραση.

Η επανάληψη είναι το «ήμισυ του παντός».

Τέλος καλό είναι οι μαθητές να ξεκινούν το διάβασμα ή την επανάληψη από τα πιο δύσκολα και βαρετά. Αν τα αφήσουν για το τέλος πιθανόν να μην τα διαβάσουν καθόλο

Πολλοί γονείς είτε λόγω έλλειψης χρόνου είτε λόγω μη δυνατότητας δεν μπορούν να κάνουν όλα όσα αναφέραμε παραπάνω με τα παιδιά τους.

Τότε θα πρέπει σε συνεννόηση με τους καθηγητές τους να ζητήσουν υποστηρικτικό υλικό για να βοηθήσουν και να καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους με συγκεκριμένες οδηγίες. Επιπλέον σε αυτές τις περιπτώσεις να ωθούν τα παιδιά τους να παρακολουθούν τα μαθήματα της Ενισχυτικής και της Πρόσθετης Διδασκαλίας στο σχολείο τους, όπου θα τους δίνεται η δυνατότητα να καλύπτουν τα κενά τους και να ενισχύονται μαθησιακά σε συγκεκριμένα μαθήματα.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι γονείς θα πρέπει πάντοτε να ενισχύουν τις δυνατότητες των παιδιών τους. Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να μην είναι οι «καλύτεροι» μαθητές, αλλά να είναι ικανότατα σε άλλους τομείς τους οποίους θα πρέπει να καλλιεργήσουν και να τα αναπτύσσουμε.

Τέλος θα πρέπει οι γονείς να ενημερώνονται για τις διάφορες σχολικές βαθμίδες που υπάρχουν μετά το Γυμνάσιου και τις οποίες θα μπορούσαν τα παιδιά τους να ακολουθήσουν. Μερικές από αυτές είναι το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ), στο οποίο ο μαθητής εκτός από τα σχολικά μαθήματα στη Β? Λυκείου, επιλέγει και κάποια ειδικότητα. Επιπλέον υπάρχουν οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, στις οποίες μπορούν να φοιτήσουν οι μαθητές που έχουν τελειώσει την Α΄ Λυκείου (σε ενιαίο ή επαγγελματικό λύκειο) και στις οποίες παρακολουθούν τα μαθήματα κυρίως της ειδικότητάς τους το μεσημέρι, ενώ το πρωί έχουν τη δυνατότητα να κάνουν την πρακτική τους άσκηση. Ακόμα υπάρχουν τα κρατικά Γυμνασιακά ΙΕΚ, στα οποία ο μαθητής αποκτά πιστοποίηση σε κάποιο επάγγελμα (βοηθός μάγειρα, υδραυλικός ή βοηθός κομμωτή).

Σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις σχολικές βαθμίδες, αλλά και για το πρόγραμμα σπουδών που προσφέρουν οι σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ μπορείτε να ενημερωθείτε από τα γραφεία του Σχολικού Προσανατολισμού που υπάρχουν στη Καβάλα. Εκεί μπορεί ο μαθητής μέσα από διάφορα τεστ να ενημερωθεί για τις κλίσεις του προς ορισμένα επαγγέλματα. (Διεύθυνση: Παλαιολόγου 5, τηλέφωνο: 2510230953954).

Και ποτέ να μη ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό με τις αδυναμίες και τις δυνατότητές τους και ότι εμείς θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε στα δυνατά του σημεία τα οποία οφείλουμε να τα καλλιεργούμε και να τα αναπτύσσουμε.

Αν ο γονέας αδυνατεί να βοηθήσει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να απευθυνθεί σε ειδικούς που θα του δώσουν σαφείς και συγκεκριμένες οδηγίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στη μάθηση, αλλά και στη συμπεριφορά.

Τέλος θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το παιδί θα πρέπει να ενισχύεται και να ενθαρρύνεται συνεχώς από το σπίτι. Οι γονείς δεν πρέπει να κρύψουν από το παιδί τη μαθησιακή του δυσκολία, αλλά θα πρέπει να του την εξηγήσουν και να του δώσουν να καταλάβει ότι δεν είναι κατώτερος από τα άλλους μαθητές, απλά χρειάζεται έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης, διδασκαλίας και μάθησης. Επιπλέον δεν θα πρέπει να χαμηλώσουν τις προσδοκίες τους, αλλά να τις προσαρμόσουν στη νέα πραγματικότητα και να μην έρχονται σε αντιπαράθεση με το σχολείο, προτιμώντας να συνεργάζονται με τους καθηγητές του παιδιού τους.

Και ποτέ να μη ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό με τις αδυναμίες και τις δυνατότητές τους και ότι εμείς θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε στα δυνατά του σημεία τα οποία οφείλουμε να τα καλλιεργούμε και να τα αναπτύσσουμε.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΔΕΠ/​ΔΕΠΥ)

Οι όροι και οι στόχοι που βάζετε θα πρέπει να είναι μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του παιδιού.

Οι οδηγίες θα πρέπει να δίνονται στο μαθητή γραπτά και προφορικά.

Χωρίζουμε τις εργασίες του μαθητή σε επιμέρους τμήματα, ώστε να παίρνουν τη μορφή μικρότερων ενοτήτων.

Σύντομες ερωτήσεις με απλουστευμένη γλώσσα.

Να παρουσιάζει τις εργασίες του σε μορφή σχεδιαγράμματος ή σημειώσεων.

Δώστε του το χρόνο για να ολοκληρώσει την εργασία του.

Πάντα θα του εξηγείτε τι ακριβώς έχει να κάνει.

Χρησιμοποιείτε λέξεις-​κλειδιά.

Χρησιμοποιήστε διάφορα ερεθίσματα (χάρτες, εικόνες, εξωσχολικά βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά) ή οτιδήποτε μπορεί να ζωντανέψει οπτικά το μάθημά σας.

Το παιδί στο σχολείο να κάθεται μόνο του κοντά στον καθηγητή και να περιβάλλεται από ήσυχους μαθητές.

Χρειάζεται δομή στην εργασία και στο περιβάλλον του.

Συχνά διαλείμματα, επειδή κουράζονται εύκολα.

Επιβράβευση, ενθάρρυνση και αποδοχή.

Οι πληροφορίες προέρχονται από το ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΦΟΡΟΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΟΜΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ.

ΑΝΑΔΡΑΣΗ — Εταιρεία Θεραπείας και Ειδικής Μάθησης http://​www​.anadrassi​.gr/​i​n​d​e​x​.​p​h​p​?​o​p​t​i​o​n​=​c​o​m​_​c​o​n​t​e​n​t​&​a​m​p​;​v​i​e​w​=​a​r​t​i​c​l​e&id=157&Itemid=104

Video Gallery

Η Βέροια σε εικόνες

Σχολική Δράση

Σχολικοί αγώνες στίβου 2024

[Web Team 28-​03-​2024]

Σχολικοί αγώνες στίβου 2024

Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκαν οι σχολικοί αγώνες στίβου γυμνασίων και λυκείων του νομού μας στο δημοτικό γήπεδο Νάουσας. Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από 4 μαθητές/​μαθήτριες οι οποίοι μάλιστα διακρίθηκαν. Συγκεκριμένα ο Γιώργος Παπαδόπουλος κατέλαβε την 2η θέση στα 3000 μέτρα, ο…

Γιορτή 25ης Μαρτίου

[Web Team 22-​03-​2024]

Γιορτή 25ης Μαρτίου

Κάθε χρόνο στις 25 Μαρτίου τιμούμε και γιορτάζουμε τον ξεσηκωμό των υπόδουλων Ελλήνων κατά των Τούρκων για ελευθερία και αυτοδιάθεση και τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Εκ των πραγμάτων είναι η πιο σημαντική ημερομηνία στην ιστορία της Νεότερης Ελλάδας, ως αφετηρία της εθνικής παλιγγενεσίας. Πραγματοποιήθηκε…

ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΞΟΝΑ 3 - ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ: «Aπό το εγώ στο εμείς»

[Web Team 19-​03-​2024]

ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΞΟΝΑ 3ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ:…

Δεδομένου ότι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές είναι η εξάρτησή τους από το Διαδίκτυο και καθώς αυτή η εξάρτηση υπονομεύει κάθε προσπάθεια για οικοδόμηση ουσιαστικών σχέσεων επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ τους, προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας συναντήσεις με…

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Θεσσαλονίκης

[Web Team 10-​03-​2024]

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Ιστορικό…

Τη γνωριμία ομάδας μαθητών του 4ου ΓΕΛ Bέροιας με την ιστορική έρευνα και την επαφή με πρωτογενές ιστορικό υλικό είχε στόχο η εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο ΙΑΠΕ (Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού) στις 5÷3÷2024 στο πλαίσιο της διδασκαλίας του Προσφυγικού…

Το 4ο ΓΕΛ Βέροιας στον τελικό ποδοσφαίρου

[Web Team 08-​03-​2024]

Το 4ο ΓΕΛ Βέροιας στον τελικό ποδο…

Ολοκληρώνοντας μια μεγαλειώδη πορεία φτάνοντας στο τελικού του Νόμου με μηδέν παθητικό τερμάτων το σχολείο μας το 4ο ΓΕΛ Βέροιας έχασε στα πέναλτυ από το ΕΠΑ.Λ Αλεξάνδρειας σε ένα πολύ καλό παιχνίδι.Το κλίμα ήταν άριστο και από τις δυο ομάδες…

Το 4ο ΓΕΛ Βέροιας συμμετέχει στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2024

[Web Team 04-​03-​2024]

Το 4ο ΓΕΛ Βέροιας συμμετέχει στον …

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α2 του σχολείου μας συμμετέχουν στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας με θέμα τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι 2024 που διοργανώνει η Πρεσβεία της Γαλλίας στην Ελλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδος. Τα παιδιά υπό…

Γνωρίζουμε τη φύση μέσω ιστορικών διαδρομών

[Web Team 02-​03-​2024]

Γνωρίζουμε τη φύση μέσω ιστορικών …

Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Γνωρίζουμε τη φύση μέσω ιστορικών διαδρομών» έγινε πράξη στην Ευρυτανία. Από την Λαμία του Αθανασίου Διάκου και του Άρη Βελουχιώτη βρεθήκαμε στο φιλόξενο Καρπενήσι και την μαθητική του εστία. Το απόγευμα της Πέμπτης επισκεφτήκαμε το Κέντρο Ιστορίας Πολιτισμού-​Ψηφιακό Διαδραστικό…

Βιωματικές συναντήσεις για την έμφυλη βία

[Web Team 15-​02-​2024]

Βιωματικές συναντήσεις για την έμφ…

Πραγματοποιήθηκαν οι βιωματικές ομάδες ενδυνάμωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών και μαθητριών της Α΄Λυκείου του σχολείου μας σε θέματα έμφυλης βίας σε συνεργασία με την ψυχολόγο κα. Έφη Τσαπαροπούλου και την δικηγόρο κα. Σταυρούλα Λυμούση του Συμβουλευτικού Κέντρου Δήμου Βέροιας .

Επίσκεψη του πρέσβη της Κούβας

[Web Team 10-​02-​2024]

Επίσκεψη του πρέσβη της Κούβας

Το σχολείο μας επισκέφθηκε σήμερα ο πρέσβης της Κούβας στην Ελλάδα A. F. Her­nan­dez ο οποίος ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις του σχολείου μας και απευθύνθηκε στους μαθητές και στις μαθήτριες μας. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν εκ μέρους της ΔΔΕ Ημαθίας ο Προϊστάμενος…

logo eye 2014 2020 1300x196
JSN Epic is designed by JoomlaShine.com