«Δεν είναι λάθος να έχουμε ισχυρές απόψεις. Το λάθος είναι να μην έχουμε τίποτε άλλο»
Είναι ευρύτατα πια αποδεκτό ότι στην καθημερινή ζωή ο γραπτός λόγος ακολουθεί τον προφορικό, ο οποίος εκφέρεται σε μια σειρά συγκυριών σε ποικίλα επίπεδα, από τις ιδιωτικές
συζητήσεις έως τις επαγγελματικές συναλλαγές ή τις αντιπαραθέσεις στη δημόσια αρένα.Όπως πετυχημένα το έθεσε ο Χρίστος Τσολάκης, «η επικοινωνία είναι το κοινωνικό πλαίσιο που παράγει το λόγο».Επικοινωνώντας προφορικά με τους συνανθρώπους μας, συνειδητοποιούμε σταδιακά ότι ο λόγος μας διαφοροποιείται ανάλογα με τις εκάστοτε επικοινωνιακές συγκυρίες, τον τόπο, τον χρόνο, το θέμα, τους συνομιλητές μας. Επιχειρηματολογούμε διαρκώς, και επιχειρηματολογώντας αποσαφηνίζουμε και οι ίδιοι τις απόψεις μας, τις στηρίζουμε και πείθουμε τους άλλους γι’ αυτές, ψυχαγωγούμαστε πιθανώς, εκτονώνουμε συναισθήματα που συνειδητά ή ασυνείδητα φορτίζουν τη σκέψη και το λόγο μας –καθαρά ψυχολογική λειτουργία– αποφασίζουμε για κάτι ή, τουλάχιστον, φτάνουμε σε μια παραδοχή ή συμφωνία. Τέλος, επιχειρηματολογώντας διερευνούμε και παγιώνουμε την ταυτότητά μας, ωριμάζουμε και αυτοκαθοριζόμαστε σε σχέση με τους άλλους. Και όλα αυτά, μαζί ή χωριστά, με αυτή τη σειρά προτεραιότητας ή όποια άλλη, προφανώς συντελούν αποφασιστικά σε μια δημοκρατική κοινωνία πολιτών ικανών να κρίνουν όσους επιχειρούν να τους πείσουν ή και να τους κυβερνήσουν.
Η συγκροτημένη και ευπρεπής ανταλλαγή απόψεων, η αντιπαράθεση επιχειρημάτων υπέρ και εναντίον μιας δεδομένης θέσης, γνωστή ως αντιλογία, επιχειρηματολογία, ακόμη και με τον περισσότερο δημοφιλή ξενόγλωσσο όρο debate, αποτελεί εν δυνάμει κύριο συστατικό στοιχείο της παιδευτικής διαδικασίας. Ήδη από καιρό η πρακτική αυτή της συζήτησης με μορφή αντιπαράθεσης επιχειρημάτων εφαρμόζεται σε σχολεία, κολέγια και πανεπιστήμια άλλων χωρών.
Όσον αφορά στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και ειδικότερα τη λυκειακή βαθμίδα το ΥΠΕΠΘ με την Υ.Α 33079/Γ2/3 – 4-2003 θέσπισε τους Πανελλήνιους Μαθητικούς Αγώνες Επιχειρηματολογίας. Οι Αγώνες αυτοί, δίνοντας στους νέους την ευκαιρία να διαγωνιστούν μέσα σε ένα αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο κανόνων, αποσκοπούν στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης τους, στην τεκμηριωμένη και ευπρεπή διαφωνία, στην ανάληψη και εκφορά δημόσιου λόγου, στο σεβασμό του άλλου, στοιχεία απαραίτητα για τη διαμόρφωση υπεύθυνου και ενεργού πολίτη.
Βασικά συστατικά αλλά και οφέλη των Αγώνων θεωρούνται αφενός η ευθύνη του κάθε ομιλητή να εκφέρει συμπαγείς και στέρεες αποδείξεις για όσα υποστηρίζει, και αφετέρου η ικανότητά του να διακρίνει τους στόχους και την ποιότητα των επιχειρημάτων του συνομιλητή του, να απαντά στην επιχειρηματολογία του αντιπάλου και να εντοπίζει πιθανές αδυναμίες και αντιφάσεις στα λεγόμενά του.
Το σχολείο μας φέτος , σχολική χρονιά 2014 – 15 ‚συμμετείχε στους Ρητορικούς αγώνες ( Αγώνες Επιχειρηματολογίας – Αυθόρμητου Λόγου) που διοργάνωσε για πρώτη φορά η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Ημαθίας, όπου και πήρε μία νίκη.